logo

logo

zaterdag 3 juli 2010

Le Tour de France, maar dan anders bekeken

Eén week na “le Grand Départ” in Rotterdam is het mijn beurt om te starten met mijn Tour de France. Bij Armstrong en Contador draait het rond eeuwige roem en veel geld verdienen, bij mij gaat het over het inlossen van een belofte. Twee jaar geleden, op het dieptepunt van zijn leven, beloofde ik aan hogere krachten dat ik naar Lourdes zou fietsen indien onze zoon mocht genezen. Het mirakel geschiedde. Waar niemand nog op durfde te hopen, gebeurde. Nu is het mijn beurt om mijn deel van de afspraak na te komen.
Zondagochtend, 11 juli om 7 uur word ik “uitgezonden” (zo heet dat plechtig) vanuit de Basiliek in Lourdes (Oostakker, Gent) met als einddoel Lourdes (Midi-Pyrénees, France). Mijn wielerploeg bestaat uit amper twee leden. Ik heb alleen Sven die me af en toe eens uit de wind zal zetten en met wie ik onderweg lief en leed zal delen. Onze vrouwen en een paar familieleden volgen in camper en mono-volume om ons tijdig van ravitaillering en verse kleren te voorzien.
Sven is een fietsmakker waarmee ik al menig hellinkje beklom in de (Vlaamse) Ardennen en met wie ik twee jaar geleden op de top van de Mont Ventoux stond. Terwijl de Tourcaravan er drie weken over zal doen om Parijs te bereiken, klaren wij de klus in zeven dagen. ’t Is dan ook “maar” 1096 kilometer ver. Hopelijk zonder tegenslag komen we op zaterdag 17 juli aan in het andere Lourdes.
Terwijl u dit leest, worden de laatste voorbereidingen getroffen. Het traject is minutieus uitgezet op niet minder dan 11 Michelin-detailkaarten. Lopend voedsel, poeders allerhande, bidons, reservebandjes en extra wielen, een hoop wielertenues, enz. staan en liggen al klaar. Angstvallig het weerbericht in het oog houden, hoort er ook bij. Alle dagen gietende regen is niet alles, maar gemiddeld 160 km per dag (de eerste zelfs meer dan 200) moeten fietsen aan 30°C lijkt me ook niet alles.
In de loop van volgende week hoop ik jullie op de hoogte te kunnen houden van de vorderingen. Wie voor ons wil duimen, is alvast bedankt. Alle beetjes helpen.

Routeschema :
11/07 Lourdes - Noyon (Remy) 237 km
12/07 Noyon – Barbizon 144 km
13/07 Barbizon – Noyers-sur-Cher 163 km
14/07 Noyers-sur-Cher – Romagne 152 km
15/07 Romagne – Festalemps 126 km
16/07 Festalemps – Estang 173 km
17/07 Estang – Lourdes 101 km

10 opmerkingen:

  1. Dankbaar voor wat er geschiedde en dankbaar aan de mensen die deze tocht mogelijk maken . . . zijn we er klaar voor . . . in de eerste plaats voor jullie zoon maar ook voor allen die tegen deze vreselijke ziekte moe(s)ten vechten.
    Bedankt dat ik je tochtgenoot mag zijn.
    Sven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij te horen dat het goed gaat met JanPieter. Ik duim vanuit Uitbergen, voor je zoon, voor u en voor Sven.
    Zorg goed voor elkaar, geniet een beetje onderweg en kom behouden weer thuis. Met de hulp van de echtgenotes zal dat zeker lukken. Ook veel groetjes aan hen en aan Elien.
    Rita Peelman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Luc en Sven,
    ik duim voor een vlotte, leuke, gezellige en behouden rit Lourdes-Lourdes! Mooi initiatief, de inzet is hoog maar het was zeker de moeite waard hé. Groetjes aan de kids en dikke knuffel aan Caroline. Ik volg jullie via deze blog!
    Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Luc en Sven! Schitterend wat jullie gaan doen! Fantastisch! Ik zou zo met jullie mee willen. Luc ik ben ervan overtuigd dat je de conditie en de kracht hebt om het te volbrengen.
    Ik blijf je natuurlijk volgen vanuit Holland.
    Sterkte, Cor Duivenvoorde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Luc en Sven, ook ik vind het geweldig wat jullie gaan doen. Ik denk dat J.P heel trots op zijn vader is, net zo trots als jullie zijn op J.P die zo veel heeft mee gemaakt en er zo goed is uit gekomen. Luc en Sven ik wens jullie hele mooie fiets dagen, ook al zal het wel eens een dag een beetje tegen zitten. Ik vind jullie echte kanjers! heel veel groetjes en veel liefs van Ria Duivenvoorde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Luc en Sven, we wensen jullie een goeie fietsreis toe, als het even kan zonder problemen of tegenslagen.
    We proberen te volgen vanuit zwitserland.
    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Luc en Sven,

    De mobilhome en Sharan zijn gevuld... tijd om op missie te vertrekken!! Wij duimen voor jullie!
    Tot in Lourdes...
    Goedele, Jonathan, Marthe, Hannes en Simon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste sport vrienden,
    wat jullie doen is prima bedankking voor jullie tegenslagen wat bedreft uw zoon jullie maken jullie beloofte aan ONZE LIEVE VROUW waar.waarvoor ook onze dank.
    Ik wens jullie verder veel succes met jullie tocht en dat van wegen Frans&Annie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heren, volhouden en doorzetten zal de boodschap zijn onderweg maar de voldoening zal des te groter zijn bij aankomst omdat jullie weten waarom jullie het gedaan hebben - tijdstip is prima gekozen want ook bisdom Gent is daar momenteel nog tot 20/7 aanwezig. Groetjes aan ons Lievevrouwke vanwege een trouwe Lourdesbezoeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Blijven volhouden hé gasten. Geniet van het mooie landschap en de tijd, route, vliegt voorbij. Groeten vanuit Uustakker

    BeantwoordenVerwijderen