logo

logo

zaterdag 17 juli 2010

Te Lourdes op de bergen


Wie ooit dit lied schreef, kwam nooit met de fiets naar Lourdes-Frankrijk. Dé platste rit bij uitstek. Niet dat we daar om treurden, maar ik had er mij wel iets anders bij voorgesteld.
Een verademing dus. Ook van de wind was met moeite nog enig spoor te bekennen. Tijd om wat te keuvelen en naast elkaar rijdende de zes afgelopen dagen te evalueren. Alles hebben we getrotseerd en toch hebben we het overleefd met brio. Beider conditie is nog ronduit goed. Voor één enkel lichaamsonderdeel is het best dat we op het ganse parcours bijna geen kasseien te verwerken kregen. Dit was zeker de laatste dagen een geluk.
De zonnebloemen hebben plaats gemaakt voor maïs. Enorm veel maïs. Ze zullen hier in Frankrijk nog eeuwen zonnebloem- en maïsolie kunnen produceren.
De aankomst in Lourdes was apart. Eerst toch nog wat steile hellingen in het stadscentrum over en tussen duizenden gelovigen, toeristen, priesters, zusters, mensen van alle rassen slalommen om dan via de grote poort het heiligdom binnen te rijden. Nu ja, binnen rijden mocht niet van de poortwachter, zelfs niet met de fiets aan de hand. Dan maar in wielertenue alleen naar de grot waar we de priester uit Oostakker weer ontmoetten met een verwelkoming en een dankwoord voor de behouden aankomst.
Zonder ongevallen en met maar twee platte banden mochten we ons inderdaad gelukkig prijzen.
De avond werd afgesloten met een toevallige ontmoeting met de bisschop van Gent die ook zijn waardering voor ons exploot niet onder stoelen of banken stak.

Om te eindigen wil ik mijn uiterste dank en appreciatie uitdrukken voor onze volgens van het eerste tot het laatste uur.
Dank voor hun inspanningen, geduld, begeestering, aanmoediging en nog zo veel meer. Door hen werd onze trip naar Lourdes heel wat minder “lourd”.
Ook dank aan de volgens op het thuisfront (zelfs tot in Amsterdam). Het was fijn jullie aanmoedigingen per sms of blogreactie te lezen.

En dan nu focussen op wat ik in feite in Lourdes kom doen : merci zeggen voor het mirakel dat in Leuven is geschied.

8 opmerkingen:

  1. Goed zo mannen!
    Allemachtig prachtig wat jullie gedaan hebben.
    Goed dat je nu je belofte kunt inlossen Luc.
    Gefeliciteerd ook met zo een kameraad.


    Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat aan de renners voor hun onvermoeide inzet! Een hele mooie prestatie!! Geniet nu maar van een paar rustigere dagen. Ook aan de 'volgers' een welgemeende groet!

    Fam. Vanheule

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nogmaals, mijne heren, ik ken jullie van haar noch pluimen (behalve dan Luc, als Lootse commissaris); maar toch van harte gefeliciteerd. Ik beschouw mezelf als vrijzinnig, of misschien nog eerder als een agnost en geloof dus niet echt in een God, maar 'k vind het fantastisch dat jullie dat wel doen en ook belofte hebben gehouden. En Luc, als mij 't zelfde zou overkomen als jullie, zou ik misschien wel de koersklak afnemen en deemoedig het hoofd buigen voor Iemand daarboven. Misschien tot ooit in Lochristi!
    SG

    BeantwoordenVerwijderen
  4. proficiat luc en sven voor jullie doorzettingsvermogen, zeveneken is fier op jou.
    een trouwe bloglezer.
    we hebben er mee van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't is precies een foto vanuit Oostakker ;-)
    Nee grapje! Een dikke proficiat voor Luc en Sven!
    Ik had niet anders verwacht dat jullie hierin zouden slagen!
    Ook voor jou Lien een dikke proficiat!
    Jan-Pieter zal trots zijn!
    Nog 1 opdracht te gaan: kom veilig weer naar huis ...

    groetjes van Pol en Régine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Luc, Caroline en de rest,
    Ik had al een paar keer ge-sms't naar Caroline om te informeren, en pas nu heb ik jullie prachtige blog gelezen (foei :-). Zo te lezen, is dit niet zozeer een uiterst knappe prestatie, maar een geweldige belevenis (met tal van facetten) die jullie altijd zal bijblijven.
    Geniet er nog met volle teugen van!
    Veel groetjes, Erik uit Gent

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat Luc en Sven, en de hele ploeg die de trip maakten, ook fijn te horen dat jullie zonder al te noemenswaardige breuken aangekomen zijn.nieuwsblad/wachtebeke, onze welgekende blog hebben wij er zaterdag een stuk over geschreven.Nogmaals proficiat.
    Andre Mulders

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees hier net jullie blog en sta vol bewondering voor jullie prestatie. Zoveel kilometers op zo weinig dagen. Mijn hoedje af!
    De motivatie was er alleszins en met goede steun van de "volgers" kon je zoiets wel bereiken.
    Nog eens proficiat.

    Groetjes Greet

    PS.Ik moest denken aan de sponsortocht van Pieter en zijn broer naar compostela.
    Volgend jaar gaan ze naar Rome.
    Groetjes aan Caroline ook hé.

    BeantwoordenVerwijderen